Sverige har en stark tradition där postservice anses vara en grundläggande tjänst som alla ska ha tillgång till, var de än bor i riket.
Därför är det med stor besvikelse vi nu ser hur Postnord, som har monopol på spårbara småförsändelser genom varubrev, har fattat ett beslut som slår hårt mot småföretag och kunder utanför de större städerna.
Fiaskot med Postnords varubrev.
Det har nyligen fattats ett beslut av Postnord att inskränka inlämningen av varubrev till postkontor som endast finns i städer.

Bilden fungerar som en annons.För att göra en beställning, klicka på fotot.
Detta innebär att företag som säljer lätta och små varor nu tvingas använda sig av dyrare paketfrakt för att kunna erbjuda spårbarhet till sina kunder.
Ett sådant beslut höjer inte bara utgifterna för företagen, utan påverkar även kostnaderna för konsumenten.
Frågan är inte enbart en om eskalerande kostnader.
Detta berör den grundläggande principen att likvärdig tillgång till postservice ska vara tillgänglig för varje person.
Landsbygden, som redan kämpar med otillräckliga tjänster, utsätts åter för en orättvis situation.
Småföretag som behöver skicka sina varor på ett ekonomiskt och spårbart vis drabbas hårt av detta.
De är nu tvungna att välja om de ska absorbera de extra kostnaderna själva eller skicka räkningen vidare till konsumenterna.
Inget av dessa val är långsiktigt hållbart och kan bidra till en svagare konkurrensställning för företagen i Sverige.
Detta är också en angelägenhet som rör rättvisa.
Postnord är ett företag som ägs av svenska staten och ska därför agera i allmänhetens intresse.
Att begränsa en stor del av befolkningens möjligheter till grundläggande postservice går emot denna princip.
Varje region i Sverige bör ha samma möjligheter när det gäller handel och kommunikation.
Det märkliga är att Postnord redan har ett nätverk av paketutlämningsställen som skulle kunna ta emot varubrev, bara de fick instruktioner.