Ett tips om vilken svenska hosting och domänprovider man aldrig skall välja om man inte vill hamna på ett mardrömshotell
Som företag hanterar vi domäner till en mängd kunder. Tiotusentals. Utspridda på olika domänföretag.
Ett av dessa avvecklade sin domänverksamhet med svenska domäner, återförsäljarkonton, mejl och hosting. Sålde alltihop till Loopia.
Vi fann oss tvångsförflyttade till Loopia.
Man kan tycka att Loopia i detta läge borde ha tagit chansen att behålla oss som kunder, med tusentals domäner. I första hand se till att inget försämrades och att vi inte fick försämrade villkor. Försöka få oss att utöka business.
Verkligheten var tvärtom. Högre priser, saker som ingår började helt plötsligt kosta pengar. Omöjliga att diskutera med.
Loopias support, som de själva betecknar som “Grym” är verkligen grym. Mot sina kunder.
Deras strategi när man behöver hjälp är:
Svara inte eller dröj länge
Hjälp inte kunden utan svara med en motfråga. Till sist slutar väl kunden med sitt tjat om support.
Ljug för kunden och påstå att det som inte fungerar, det fungerar visst det.
Hjälper inte detta, låtsas att du inte förstår, svara på något annat.
Vi klagade hos iis.se. Vårt tips till alla som råkar ut för Loopias “Support” är att omgående klaga till iis.se. En domänregistrar skall hålla en viss standard.
Det hela blev värre och värre. Här är ett klipp från ett mejl från Loopias grymma support:
Jag vill notera nu att både jag och mina kollegor börjar ledsna lite på din konstant otrevliga ton mot oss, vi finns här för att hjälpa dig i dina ärenden med oss och vi svarar så fort vi kan på dina mail.
Jag låtsas ej om som att jag inte förstår ditt ärende, utan jag ville göra dig uppmärksam på att ……
Det avslutas med något som skall betalas. Detta lyckas man få till Loopias “Pre paid” system så att förskott skall betalas till Loopias bankkonto. På detta får man ett kvitto utan moms.
Ett kvitto med moms enligt bokföringslagen får man aldrig på betalningen.
Vi betalade för att komma åt domänen och flytta bort den, ett företag som Loopia skall man hålla sig så långt ifrån man kan. Det är mitt tips till alla. Undvik Loopia till varje pris. Slipp bekymmer.
Pre paid fungerade därefter inte att betala med. Loopia vägrade återbetala det som var kvar med ändrade sig sig inför valet att vi skulle kontakta Mastercard i så fall.
När vi börjat flytta ut igångvarande sajter så saboteras detta, vi får ingen som helst hjälp av den grymma supporten men lyckas trots detta flytta ut hundratals/samtliga svenska sajter.
Loopia lyckas absolut bäst med att hindra oss flytta ut domäner från dem. I månader. Det går inte att generera auktorizationskod. Perfekta bortförklaringar finns varje gång.
Vi kontaktar supporten som då vanligtvis sätter igång att söla, missförstå eller göra inget alls. Efter 2 kontakter med iis har Loopia nu istället börja sabotera flytt av .eu och .de domäner, dessa tillhör inte iis. Bara ett fåtal att flytta men det går vecka efter vecka. Idag, månader efter detta startade, fick jag helt enkelt nog och beslöt mig för att varna andra.
Stora kostnader nedlagda för att för alltid lämna Loopia
Att flytta domäner är lätt från en domänregistrar till en annan. Man genererar en flyttkod som fylls i dit man flyttar och fyller i hos nya hosten.
Så fungerar inte genereringen av flyttkod och man är i händerna på Loopias Grymma Support. Får kämpa domän för domän för att komma därifrån.
Jag har hoppat över många steg och bekymmer här. När vi väl får ut alla domäner – vi har ju bara slitit med detta i drygt 3 månader när detta skrivs – kommer det att ha kostat oss mellan 50 000 och 75 000 kr. Det är värt vartenda öre att slippa ha med Loopia att göra.
Hoppas med denna post ha tillfört värde från den verklighet vi lever i. Att som vi i framtiden gå över mer till .com. Att vårt elände skall hjälpa mängder av andra företag att slippa råka lika illa ut.
Så detta är min Varning för Loopia. Mitt tips är att aldrig, aldrig ha med Loopia att göra.