Visa dina banners på hundratals svenska sajter till fast pris
Att visa banners är inte SEO, det är marknadsföring för att få besökare. På sikt hjälper dessa besökare, precis som med Google Adwordsannonser, till med bättre ranking.
Besökare återkommer efter att ha sökt på ditt företagsnamn på Google. På olika sätt får Google veta om besök på din sajt och detta ger rankingpoäng.
Men meningen med banners är att skicka trafik och ge “branding”, dvs. visa upp ditt företag, ditt varumärke eller dina produkter på nätet. För oftast behöver man se en annons eller banner 7 gånger innan man klickar på den.
Du behöver ha en egen banner för att anlita denna tjänsten. Du kan läsa hur du gör en egen banner eller beställa en proffsbanner på sidan dubbelseo.se/bestall-banners-format-300250-och-72890-har/.
När detta skrivs har vi en klickfrekvens på strax över 4% på banners. 1% är ok…
Vi visar upp dina banners på upp till 700 svenska sajter beroende på kategori av produkter. Banners roterar, en ny banners visas när man byter sida eller laddar om sidan.
Vi visar banners i 2 storlekar, 300*250 punkter och 728*90 punkter.
Banners roterar i Revive Bannerserver men vi kan idag inte ge dig statistik av praktiska skäl (vi hoppas lösa detta i framtiden men du kan sannolikt se antal visningar i din egen statistik). Inte heller lämna ut en lista på vilka sajter som din banner visas på, det är hemligt.
Vad vi lämnar istället är ett kanonbra pris, 99 kr per månad och 1 månads abonnemangstid. Är du inte nöjd med antalet besökare så avbryter du bara abonnemanget.
Fungerar banners eller är det bara ett irriterande fenomen?
2016 gjorde vi en test åt butiken allt-fraktfritt.se. Man trodde inte att banners fungerade och ville ha detta verifierat och testat för att helt sluta med bannerannonsering.
Testen utfördes under April till September då allt-fraktfritt har högsäsong på vissa produkter. För att göra dessa banners lättare att känna igen för program som stoppar annonser att visas placerades de i ett affiliateprogram i ett affiliateföretag. För att få så många annonser som möjligt dolda i webbläsare och rätt statistik. Vår egen bannerserver döljer de flesta footprints för dessa program och visas ändå.
Banners i formaten 300*250 och 728×90 placerades ut på någorlunda relaterade sajter och i vissa fall mycket relaterade sajter. Resultatet mättes i AdRecords och kontrollerades mot Google analytics.
Resultatet blev en total överraskning, närmast en chock. Dessa banners genererade mer försäljning än Google Adwords – och billigare.
Visserligen under högsäsong för några av allt-fraktfritts superprodukter, Fulstopp och Aromhuset smaker för hemkolsyrat vatten och hemläsk. Men samma högsäsong hade AdWords som vi testade mot och slog ut.
Idag har allt-fraktfritt över 1000 banners. Den annonsering som var tänkt att läggas ner…
Testresultat: banners fungerar utomordentligt bra om det är efterfrågan på produkterna och visningen sker på relaterade sajter.